スターリングエンジン 3年生演習優秀作品Stirling Engine: Prized pieces of 3rd-year Undergraduate Student Exercise
機械工学科・機械情報工学科Department of Mechanical Engineering and Department of Mechano-Informatics
スターリングエンジンとは、外部の熱を取り込んで動力とする外燃機関です。一般にエンジンと聞くと、自動車のエンジンなど内燃機関をイメージするかと思いますが、スターリングエンジンはさまざまな熱源を利用でき、騒音が少なく、排気ガスがクリーンなどの利点があり発展が期待されています。
機械工学科・機械情報工学科では3年生の演習において4人の班に分かれ各班オリジナルのスターリングエンジンを設計・製作します。約2週間分の午後の演習の時間を用いて、コンセプトの設計、製図、加工、組立、計測を行います。機械系四力学・設計・生産の基礎的な知識を実際の設計に応用することを学びます。
展示物は2019年度の演習で製作されたスターリングエンジンのうち、最大出力賞とパワーウエイトレシオ賞を受賞した2作品です。
19班 最大出力賞
2019
寸法:160×380×100
制作:2019年度東京大学工学部 機械工学科3年生 19班
提供:東京大学工学部 機械工学専攻
15班 パワーウエイトレイシオ賞
2019
寸法:120×185×100
制作:2019年度東京大学工学部 機械工学科3年生 15班
提供:東京大学工学部 機械工学専攻
2019年度機械工学科3年生の演習で製作されたスターリングエンジンです。最大出力賞とパワーウエイトレシオ賞を受賞した2作品。
A Stirling engine is an external combustion engine powered by heat from outside. When you think of an engine in general, you might think of an internal combustion engine such as an automobile engine. Though unfamiliar, Stirling engines are expected for utilizing various heat sources, reduction of noise, and clean exhaust gas.
In the department of mechanical engineering and mechano-informatics, each team of four students designs and produces an original Stirling engine. 3rd-year students experience concept design, drafting, processing, assembling, and measurement. Through two weeks of the exercise, they learn the practical way to apply the basic knowledge of fundamental four mechanics, design, and production.
The two exhibits are works that won the Maximum-Power-Prize and the Power-Weight-Ratio-Prize among the Stirling engines produced in 2019.
Group19: Power award
2019
Size: 160×380×100
Production: 3rd-year students of department of mechanical engineering, group19
Courtesy: Department of Mechanical Engineering, School of Engineering,
The University of Tokyo
Group15: Power weight ratio award
2019
Size: 120×185×100
Production: 3rd-year students of department of mechanical engineering, group15
Courtesy: Department of Mechanical Engineering, School of Engineering,
The University of Tokyo
The two exhibits are works that won the Maximum-Power-Prize and the Power-Weight-Ratio-Prize among the Stirling engines produced in the exercise of the 3rd year of mechanical engineering in 2019.