モーフィング翼Morphing Wing
航空宇宙工学専攻 Department of Aeronautics and Astronautics
飛行状態に応じて形状を変化させ、効率的な飛行を達成するための技術(モーフィング技術)に関する初期のコンセプト翼模型。空気力に耐えながら柔軟性も発揮する、矛盾した要求に対応するために波板構造(コルゲート構造)を提案しました。実際に小型機を想定して翼構造の設計を行い、2012年には風洞試験による駆動実証を成功さました。
モーフィング翼のコンセプト模型
2010
寸法:500×200×100
制作:東京大学 大学院工学系研究科 航空宇宙工学専攻 青木・横関研究室
所蔵:東京大学 大学院工学系研究科 航空宇宙工学専攻
飛行状態に応じて形状を変化させ、効率的な飛行を達成するための技術(モーフィング技術)の実現のために提案したコンセプト翼。空気力に耐えながら柔軟性も発揮する、矛盾した要求に対しコルゲート構造を提案した。
An initial concept model of morphing wing for the efficient flight by changing the wing shape corresponding to various flight profiles. A corrugated structure was proposed to realize the stiffness for aerodynamic loads and the flexibility simultaneously. In 2012, a wind tunnel model was designed to simulate the wing structure of small aviation, and the actuation of the morphing wing under the aerodynamic loads was successfully demonstrated.
Concept model of morphing wing
2010
Size: 500×200×100
Production: Aoki-Yokozeki Laboratory, Department of Aeronautics and Astronautics, School of Engineering, The University of Tokyo
Collection: Department of Aeronautics and Astronautics, School of Engineering, The University of Tokyo
An initial concept model of morphing wing for the efficient flight by changing the wing shape corresponding to various flight profiles. A corrugated structure was proposed to realize the stiffness for aerodynamic loads and the flexibility simultaneously.